Pressemeddelelse fra Århus Sociale Forum

VERDENS VELFÆRD ER UNDER ANGREB

Regeringens aktuelle økonomiske politik medfører drasti¬ske velfærdsforringelser i kommunerne og tvinger dem dermed til udliciteringer og privati¬seringer, men det er ikke bare en dansk tendens, men derimod en del af den internationale nyliberale bølge, hvor markedet sættes over mennesket.

Vi vil en anden verden, en verden, hvor sociale og miljømæssige hensyn vejer tungere end kortsigtet økonomi, hvor mennesker sættes over penge. Kort sagt, et opgør med den nyliberale verdensorden.
Kom og deltag i de spændende workshopper og paneldebatter, hvor forskelligartede bevægelser og grupper vil fremlægge deres vinkel på alt fra lokale til globale problemstillinger, samt komme med deres vidt forskellige bud på et opgør med nyliberalisme og markedsgørelse.

Den 4. og 5. November afholdes Århus Sociale Forum

Hvad er ÅSF?

Århus Sociale Forum er et mødested for bevægelser og grupper, som arbejder for en verden, hvor mennesket sættes over penge. En verden, hvor sociale og miljømæssige hensyn vejer tungere end kortsigtet økonomi. Ligesom Verdens Sociale Forum (WSF) er Århus Sociale Forum et åbent og demokratisk mødested, hvor alle, der er i opposition til den nyliberale verdensorden, kan mødes og fremlægge deres ideer, diskutere og skabe netværk og nye samarbejdsformer.

Hvad kommer der til at foregå?

Åbning: Forummet åbnes lørdag d. 4 kl. 11.00 af bl.a. Dorthe Laustsen (Sundheds- og omsorgsrådmand i Århus kommune).

Workshopper: Der vil løbende være spændende workshopper indenfor alt fra udvikling i den 3. verden, international konflikter (Irak, Palæstina), kampen mod racisme/nazisme, afvikling og udlicitering af velfærd både på dansk og europæisk plan, samt mindre emner som folkeskole og kvindehandel m.fl.

Paneldebat: På forummet vil der blive afholdt to fælles paneldebatter, der vil omhandle henholdsvis den nuværende udvikling i den danske velfærdsmodel og den globale ulighed. Paneldeltagerne vil efterhånden som de kommer på plads kunne ses på hjemmesiden <www.aarhussocialeforum.dk>. Den globale og den lokale vinkel afspejles således i paneldebatterne.

Andet: Lørdag aften efter endt paneldebat, vil der være café med levende musik

Praktisk:

Tid og sted: Lørdag d. 4 fra kl. 11.00 til ca. 00.00 og søndag d. 5. fra ca. kl. 9.00 til kl. 16.00 på Ellekærskolen, Jernaldervej 5.

Deltagelse er gratis og der er mulighed for at købe mad og drikkevarer.

ÅSF arrangeres af Århus sociale Forum
Deltagende organisationer: ATTAC, Boykot Israel, Enhedslisten, Folkebevægelsen mod EU, Frit Norden, Internationalt forum, Rød Ungdom, Schillerinstituttet.dk, SF, SUF, Udfordring Europa, Århus mod krig og terror, Lærerstuderendes landskreds, SFU, IBIS, Enhedslistens Studenternetværk, Dansk-palæstinensisk venskabsforening, Esperantoforeningen for Danmark, Genvej til udvikling, Bazaren, KPiD, APK, Komiteen for Udlændinges Retssikkerhed, Landsforeningen af Danske Flygtningevenner, Militærnægterforeningen, Dansk-cubansk forening, DKP/ML, Humboldt-bevægelsen, Multikulturel forening, Åben konfliktrådgivning, Mellemamerika komiteen og Solidaritet. Flere forventes at komme til.

For yderligere information se hjemmesiden: <www.aarhussocialeforum.dk>
Eller kontakt Janus Kramer Møller på tlf.: 21825114 eller e-mail: janus@januskramer.dk

Mvh. Janus Kramer Møller på vegne af den forumforberedende gruppe